آرزوهای جانان

آرزوهای جانان

اگر درد داری تحمل کن... روی هم که تلنبار شد دیگر نمیفهمی کدام درد از کجاست... کم کم خودش... بی حس میشود!!!
آرزوهای جانان

آرزوهای جانان

اگر درد داری تحمل کن... روی هم که تلنبار شد دیگر نمیفهمی کدام درد از کجاست... کم کم خودش... بی حس میشود!!!

ابوعلی سینا - افتخار ما ایرانیان

    

         حکیم ابن سینا


شیخ الرئیس ابو علی سینا ( ابن سینا )، پزشک ماهر و دانشمند مشهور ایرانی، از بزرگترین مفاخر ملی ما ایرانیان است.

نام اصلی او حسین و نام مادرش ستاره بود. در بخارا متولد شد و آرامگاه وی در شهر همدان است.

 او زمین شناس، داروشناس، پزشک، روان شناس، فیزیک دان، ریاضی دان، شیمی دان، موسیقی دان و فیلسوف بود.

وی که همواره تشنه کسب علم بود، با معالجه امیرنوح سامانی توانست اجازه استفاده از کتابخانه دربار را بگیرد. ابن سینا 3 سال برای تکمیل مطالعات و معلوماتش در این کتابخانه ماند . .  .

پزشکی حاذق بود که داروهایش شفابخش بود و بیماران در عرض چند هفته بهبود می یافتند.

ابن سینا تا پایان عمر پربار خود حدود یکصدوسی جلد کتاب نوشت که از مهمترین و مشهورترین آنها می توان به کتاب قانون و شفا اشاره کرد.

بر خلاف تصور عامه، این کتاب قانون است که مربوط به پزشکی می باشد و هنوز هم در مراکز معتبر علمی پژوهشی دنیا به آن استناد می شود.


                                                                                یادش گرامی باد

جندی شاپور، اولین دانشگاه جهان در ایران

اولین دانشگاه جهان در ایران


اولین دانشگاه جهان در سرزمین ایران برپا شد . نام آن دانشگاه "جندی شاپور "بود و در حدود 1700سال پیش در سال 272 میلادی مقارن با حکومت سلسله ساسانیان تأسیس گردید.

در این مکان بیمارستان هم وجود داشته است و جالب است بدانید این بیمارستان در زمان خود بهترین مرکز درمانی آن وقت بوده است. نکته شنیدنی دیگر اینکه بزرگترین کتابخانه جهان نیز در آن زمان در این دانشگاه بوده است.

در این دانشگاه رشته های پزشکی، داروشناسی، ستاره شناسی، فلسفه، دامپزشکی، گیاهشناسی و ریاضیات تدریس می شده است.

شکوفایی علم پزشکی در این دانشگاه به حدی بوده است که عده ای به تحقیق در خصوص بیماری های دریانوردان مشغول بوده اند.

بر سردر این دانشگاه نوشته شده بود :


                             علم بهتر از ثروت و شمشیر است


در جندی شاپور به غیر از ایرانیان، هندی ها، یونانیان و مصری ها نیز فعالیت داشتند.

این دانشگاه تا حدود 700 سال به کار خود  ادامه داد و متأسفانه امروز از آن بنای زیبا، تنها ویرانه ای در روستایی به نام شاه آباد از توابع استان خوزستان باقی مانده است .


دوستای خوبم، همانطور که دیدید یه روزی بهترین دانشگاه جهان در کشور ما بوده و چه حیف که الان اینطور نیست . برام دعا کنید من هم یه روز بتونم در بهترین دانشگاه زمان خودم درس بخونم. . .

فاش راز / اثر: جانان

                                                     فاش راز


دلم می خواهد امشب پرواز کنم                             دلم می خواهد امشب یاد آواز کنم

دلم می خواهد امشب تا به اوج برسم                    دلم می خواهد امشب فاش راز کنم

آن شب که بود محفل شمع و پروانه گرم                من زدم برهم جمع آنها چون کنم

دلم می خواهد امشب توبه کنم                              یا به جان خود قصد جان کنم

نادمم از کرده بد یمن خویش                                   پشیمان پشیمانم چون کنم

مادر/ سروده : جانان


     مادر           


پر ستاره ست دل تو               پر اشاره ست دل تو    

 دل تو آسمونه                        دل تو مهربونه                   

تو چراغ خونه ای                 واسه من یک دونه ای

تو بهترینی                          تو برترینی             

تو خوب ترینی                      مهربون ترینی      

ای مادر ، ای مادر ، ای مادر


قصه شب/ سروده : جانان

قصه شب        


در این شب زیبا                     کاش بشه پرواز کنم    


روی ماه بشینم                             قصه رو آغاز کنم  


لالایی ماه و بشنوم                   ستاره ها رو بچینم


ماه برام قصه بگه                  قصه شو تو خواب ببینم


بگه مثل ستاره ام                من خواب نیستم، بیدارم